Co oznaczają skróty motoryzacyjne w elektromobilności: PHEV, HEV, BEV, MHEV?
Postępująca w błyskawicznym tempie elektryfikacja na dobre odmieniła rynek motoryzacyjny. Wraz z rozwojem hybryd i samochodów elektrycznych niebywale rozrosła się też dotycząca ich terminologia. Pojawiły się nowe skróty motoryzacyjne, takie jak, chociażby PHEV czy MHEV. Jak je rozszyfrowywać i co właściwie oznaczają?
Autor Shell Fleet Solutions Team w dniu wrz 13, 2023
Wzrost popularności elektromobilności
Jeszcze do niedawna samochody hybrydowe i elektryczne stanowiły niewielką część rynku motoryzacyjnego. W ostatnich latach ta sytuacja uległa diametralnej zmianie. Planowany przez Unię Europejską zakaz sprzedaży nowych samochodów z silnikiem spalinowym po 20351 roku sprawił, że obecnie coraz więcej producentów ma w swojej ofercie model całkowicie elektryczny lub hybrydowy.
Rozszerzenie oferty samochodów elektrycznych oraz hybrydowych, w połączeniu z dynamicznym rozwojem technologii baterii oraz niższe koszty użytkowania sprawiły, że w ostatnich kilku latach mamy do czynienia z dosłownym rozkwitem elektromobilności2. Dane z 2021 roku wskazują, że samochody elektryczne oraz hybrydy stanowiły ok. 18% wszystkich zarejestrowanych nowych pojazdów. Dla porównania w tym samym czasie udział w rynku samochodów z silnikami diesla wyniósł 19,6%3.
Polska nie stanowi w tej kwestii wyjątku. W 2021 roku w naszym kraju zarejestrowano blisko dwukrotnie więcej samochodów elektrycznych niż rok wcześniej oraz czterokrotnie więcej niż w 2019 roku4.
Dostęp do stacji ładowania
Stale rosnąca sieć punktów ładowania, w których skład wchodzą, chociażby superszybkie ładowarki IONITYo mocy do 350 kW zainstalowane na 10 stacjach Shell w Polsce, oraz możliwość uzyskania atrakcyjnego dofinansowania na zakup samochodu elektrycznego sprawia, że ludzie będą coraz chętniej wymieniać samochody spalinowe na elektryki.
Klienci biznesowi z kartą Shell Card mają dostęp do szerokiej sieci ponad 2700 punktów ładowania w Polsce i ponad 500 000 w Europie, co powoduje, że poruszając się swoim samochodem elektrycznym, będziesz mógł komfortowo zaplanować ładowanie akumulatora w trasie.
Samochód HEV – co to znaczy?
Do niedawna najpopularniejszym, alternatywnym rodzajem napędu samochodu był napęd hybrydowy, czyli HEV (Hybrid Electric Vehicle), kojarzony głównie z samochodami japońskich producentów, takich jak Toyota czy Lexus.
Napęd hybrydowy składa się z tradycyjnego silnika spalinowego oraz silnika elektrycznego zasilanego baterią o niewielkiej pojemności. Bateria ta nie może być w żaden sposób doładowana przy stacji ładowania lub z gniazdka. Jest ona zasilana wyłącznie energią odzyskaną przez napęd w trakcie hamowania samochodu, w procesie zwanym rekuperacją oraz w trakcie jazdy z włączonym silnikiem spalinowym.
Ze względu na niewielką pojemność baterii, działanie silnika elektrycznego jest mocno ograniczone. Samochody hybrydowe korzystają z niego zwykle w trakcie jazdy z bardzo niską prędkością np. jadąc w korku. Dlatego też hybryda świetnie sprawdza się w mieście. Poza nim samochód hybrydowy napędzany jest dodatkowo silnikiem spalinowym, który jednocześnie doładowuje baterię jednostki elektrycznej.
Napęd typu PHEV
Ewolucją opisanej wyżej technologii hybrydowej HEV jest PHEV – hybryda typu plug-in. Podobnie, jak w konwencjonalnej hybrydzie, układ napędowy w samochodzie typu PHEV, składa się z silnika spalinowego oraz elektrycznego.
Oba hybrydowe napędybateri oraz rozwiązano kwestię ładowania w pojazdach PHEV. Bateria w hybrydzie PHEV ma większą pojemność niż ta zastosowana w klasycznym napędzie hybrydowym. Dzięki temu samochód może pokonać większy dystans wyłącznie na silniku elektrycznym. Większość z nich daje kierowcy możliwość wyboru pomiędzy trybem elektrycznym a hybrydowym.
Główna różnica pomiędzy samochodem HEV a pojazdem z napędem PHEV
Układ plug-in nie tylko jest doładowany za pomocą rekuperacji i pracy silnika spalinowego. Jego akumulatory można również ładować „z gniazdka”, czy też wykorzystując stację ładowania. Dzięki temu wystarczy pilnować regularnego doładowywania baterii, by na dystansie kilkudziesięciu kilometrów z hybrydy plug-in korzystać, jak z samochodu w pełni elektrycznego.
Hybryda MHEV – co to znaczy?
Najpopularniejszym, ale równocześnie najmniej zelektryfikowanym układem hybrydowym jest tzw. miękka hybryda, czyli układ MHEV. Co to znaczy, że hybryda jest „miękka”? Nazwa ta ma związek z rozwinięciem skrótu MHEV, czy Mild Hybrid Electric Vehicle. W układzie tego typu obecny jest niewielki silnik elektryczny, który pełni jedynie rolę swoistego wspomagania dla jednostki spalinowej i nie ma możliwości poruszania się takim samochodem w trybie EV.
Głównym zadaniem układu MHEV jest delikatne odciążenie jednostki spalinowej, co wpływa na zmniejszenie spalania, a co za tym idzie redukcję emisji CO2 i innych szkodliwych gazów. Układ hybrydowy wspomaga silnik np. w momencie ruszania z miejsca. Zmienia również sposób funkcjonowania układu start-stop. Podobnie, jak w przypadku pozostałych rozwiązań hybrydowych, również napęd MHEV odzyskuje energię w trakcie hamowania.
BEV – w pełni elektryczny układ napędowy
BEV to skrót używany zamiennie z oznaczeniem EV. Rozwija się je jako Battery Electric Vehicle lub po prostu Electric Vehicle. Są to samochody, które w porównaniu do zaprezentowanych wyżej układów hybrydowych, nie są wyposażone w silnik spalinowy. Do napędu służy wyłącznie jeden lub kilka silników elektrycznych zasilanych energią elektryczną zmagazynowaną w akumulatorach samochodu.
Zasięg samochodów w pełni elektrycznych ograniczony jest pojemnością baterii. Jeszcze do niedawna była ona dość mocno ograniczona, ale obecnie na rynku dostępne są już samochody elektryczne o zasięgu kilkuset kilometrów. Rosnąca liczba ładowarek do samochodów elektrycznych również zwiększa możliwości ich zastosowań np. we flotach samochodowych. To właśnie z myślą o flotach samochodów EV oraz hybryd PHEV Shell opracował specjalną hybrydową kartę flotową Shell Card.
Skróty motoryzacyjne związane z elektromobilnością – podsumowanie
W efekcie szybko postępującej elektryfikacji, do słownika motoryzacyjnego dołączyło kilka pojęć, które dla większości kierowców w dalszym ciągu pozostają zagadką. O ile większość zmotoryzowanych doskonale wie, co oznaczają takie skróty, jak ABS, ESP, czy DPF, to wiele osób na pytanie np. o skrót HEV odpowie „HEV – co to znaczy?”. Tak naprawdę ciężko się temu dziwić. Jak pokazaliśmy w naszym artykule, elektromobilność niejedno ma imię i kryje się pod wieloma różnymi skrótami oznaczającymi inne rodzaje napędu.
Różnorodność rozwiązań na rynku samochodów elektrycznych oraz hybrydowych sprawia, że praktycznie każda osoba, która jest zainteresowana takim samochodem, będzie w stanie znaleźć w ofercie producentów model dla siebie. Elektryfikacja objęła już zarówno małe samochody miejskie, jak i wysokiej klasy limuzyny i samochody sportowe. Koncerny samochodowe stale pracują nad usprawnieniami zarówno samych napędów, jak i baterii, których pojemność cały czas wzrasta, co zwiększa zasięg samochodów elektrycznych.
Nieustannie rozwija się też infrastruktura pozwalająca na ich doładowywanie. Dzięki temu samochody elektryczne z powodzeniem mogą być już stosowane np. we flotach, dla których przygotowano kartę Shell Card EV i hybrydową kartę Shell Card, które pozwalają na korzystanie z tysięcy punktów ładowania w kraju i za granicą oraz łatwiejsze zarządzanie płatnościami za ładowanie i inne usługi związane z utrzymywaniem floty samochodów.
Źródła:
- https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/economy/20221019STO44572/unijny-zakaz-sprzedazy-nowych-samochodow-spalinowych-od-2035-r-co-to-oznacza.
- https://www.money.pl/gospodarka/czas-na-e-mobility-rewolucja-bez-liderow-elektromobilnosci-nie-bedzie-mozliwa-6882024576678848a.html
- https://elektromobilni.pl/kolejny-rekordowy-rok-na-rynku-pojazdow-elektrycznych/\
- https://pspa.com.pl/2022/raport/pspa-ocenia-rok-2021-w-polskiej-elektromobilnosci-raport/